lördag 20 september 2008

Chinatown

Igår spenderade jag hela eftermiddagen nere i Chinatown, vilket är ett av mina absoluta favoritområden i New York. Jag började med en Audioguide-tur som slingrade sig genom området för att sedan bara traska runt, äta på diverse småställen och bara insupa atmosfären i allmänhet. Tack Julia för tipset om Soundwalk! Efter att nu även hunnit äta på de flesta dumplingsställena i Chinatown kan jag nu även kora Fried Dumplings som vinnare, vilket även är det billigaste stället, 5 stora dumplings för 1$. Efter Chinatown gav jag Feast of San Gennaro i Little Italy en ny chans, vilken var lite trevligare nu när det var fint väder.
En av parkerna i Chinatown kallas "I väntan på döden". Där samlas de äldre kineserna om dagarna, männen spelar Mah Jong och kvinnorna spelar kort. Alltid om pengar så klart. Lite roligt är också att längst in på nästan varje barbershop finns en dörr vilken leder till en egen spelhall. Alla gamblar nere i Chinatown! Var inne på ett kinesiskt äldrehem ett tag, innan jag blev ombedd att gå därifrån det vill säga ;), det var idelt spelande där inne också.
Jag passade även på att besöka ett buddistiskt tempel nere i Chinatown, där jag fick följande fortune;
"Probability of Sucess: Excellent
Inconspicuous rocks produce fine jades.
A beauty queen is chosen from handmaids.
Having climbed up through all the various grades,
You shall enjoy success in many trades."
Låter ju riktigt bra det där ;D

1 kommentar:

Jullan sa...

Ja va kul att du hittade banden! Hoppas de kommer till nytta, du verkar dock ha hittat rätt mycket på egen hand också.

Ha det gott och försök att styra upp den där lilla bankkrisen ni har där borta nu! =)