måndag 1 september 2008

West-Indian Day Parade

Idag är det Labor day och därmed helgdag i USA. Jag hade egentligen inga planer på att gå på ytterligare en festival denna helg, men då jag läste att en av de allra största karnivalerna gick av stapeln idag vigde jag en del av dagen till att åka ut till Brooklyn där de Västindiska öarna hade gemensam karnival. Jag har läst uppgifter om att denna karnival besöks av över 2 miljoner människor.


Det var extremt många poliser kantade längs hela karnivalsrutten, minst en polis var tionde meter på varje sida, samt grupperingar vid varje vägkorsning. Utöver detta patrullerade poliser konstant längs med stånden. Sammanlagt uppgick det säkert till flera tiotusentals poliser. Vet inte varför det var sådant pådrag, men det har varit oroligt och folk har skjutits eller knivhuggits varje år sedan 2003.

Hittade ett stånd mitt bland alla matstånd som, lite i skymundan, sålde vad de kallade "Nutcracker". Så fort polisen kom i närheten plockade de undan sina saker och var åskådare. Han som sålde var rätt kul att prata med så trots det lite höga priset tänkte jag att jag kunde testa vad det var för nåt han hade. Det visade sig vara en mycket stark, vodkabaserad brygd. Vilka ingredienser som var i mer vet jag inte, men särkilt gott var det inte.

Inga kommentarer: