fredag 29 augusti 2008

Williamsburg

Idag åkte jag över till Brooklyn och till ett område som heter Williamsburg. Detta är det överlägset mest osannolika och märkliga område som jag sett här. Här bor det en ultraortodox judisk gren som kallas Chadissm (Satmar Hasidic). Sekten har över 70 000 medlemmar och här talas nära nog endast hebreiska, såväl i skolor som i butiker. Denna religösa grupp är väldigt sluten och istället för att försöka frälsa utomstående växer chadissmen explosionsartat genom extremt högt barnafödande. 1947 grundades dess skola med 15 elever, nu är det väl över 30 000 elever. De flesta familjer har fem barn eller fler och de skaffar barn i unga år. Alla män klär sig i traditionella svarta ullrockar. De har rakade huvuden, korkskruvar på sidorna, och hög hatt. Kvinnorna har traditionella klänningar eller kjolar, samt huvudbonad. Allt hemgjort och med stilmässigt ursprung från 1700-talet. Det var svårt att få några bra bilder, då det kändes lite olustigt att gå och fotografera människorna. Där var det jag som var utomstående, konstig och uttittad, inte dom...




3 kommentarer:

Anonym sa...

Weird !

Martin sa...

Minst sagt, känns som man går omkring i ett avsnitt at Twilight Zone där, något av det mest absurda jag varit med om. Över hälften av alla butiker i området är leksaksbutiker eller barnklädesbutiker.

Anonym sa...

Hej Martin!
Jag fick ett tips av en jobbarkompis att man kan köpa olika "band" som går att lyssna på i ex en Ipod eller cd-spelare om varje kvarter i NY. Man blir guidad runt varje kvarter och får se och höra saker som man förmodligen inte får höra annars. Det verkade vara en rätt kul grej, tror att det går att ladda hem dem också. Hör av dig om du vill ha dem så fixar jag fram det!

Hoppas du har det bra i övrigt!
kram Julia